Cupping en triggerpoints

Cuppingtherapie
Cupping therapie of cupping massage is een intensieve manier om spierknopen (triggerpoints) te ontspannen. De cup wordt vacuüm gezogen en over de huid bewogen in de richting van het spierverloop of het bindweefsel.
Bovenop en rondom de pijnlijke spier wordt de huid en bindweefsel gestimuleerd, het onderliggende gebied raakt extreem goed doorbloed en door reflexwerking komt het onderliggende spiergebied tot ontspanning.
Vooral bij spier- en gewrichtspijnen is het effect snel merkbaar.

Triggerpointmassage
Een triggerpoint ontstaat wanneer een (deel van de) spier niet langer in staat is zijn samengetrokken toestand te verlaten. De triggerpoints voelen bij onderzoek aan als een plaatselijke verdikking, waardoor mogelijk drukpijn ervaren wordt.
De massage is gericht op het ‘oplossen’ van de triggerpoints, waardoor de strakke spierstrengen weer beter kunnen aanspannen en ontspannen. De pijn zal hierdoor afnemen.

Wat kunt je zelf doen?
Belangrijk is om na te gaan welke activiteit en/of houding precies de pijn veroorzaakt en welke klachtenonderhoudende factoren een rol spelen; stress, werkhouding etc. Door aanpassingen van deze patronen en eventuele (rek-)oefeningen treedt er veelal verbetering op.
Vaak is het raadzaam om de triggerpoints een aantal keren per dag te masseren. Dit kun je in de meeste gevallen gewoon zelf. Tijdens de behandeling wordt dit verder uitgelegd.

Verder naar
Sportmassage en sportverzorging