Cupping en triggerpoints

cupping-triggerpointCuppingtherapie
Cupping therapie of cupping massage is een intensieve manier om spierknopen (triggerpoints) te ontspannen. De cup wordt vacuüm gezogen en in een trekkende beweging over de huid bewogen in de richting van het spierverloop of het bindweefsel. Bovenop en rondom de pijnlijke spier wordt de huid en bindweefsel stevig gestimuleerd. Het onderliggende gebied raakt extreem goed doorbloed en door reflexwerking komt het onderliggende spiergebied tot ontspanning. Vooral bij spier- en gewrichtspijnen is het effect snel merkbaar.

Triggerpointmassage
Een triggerpoint ontstaat wanneer een (deel van de) spier niet langer in staat is zijn samengetrokken toestand te verlaten. De triggerpoints voelen bij onderzoek aan als een plaatselijke verdikking, waardoor drukpijn ervaren wordt. De massage is gericht op het inactiveren van de triggerpoints, waardoor de strakke spierstrengen die verantwoordelijk zijn voor de toegenomen spierspanning worden losgemaakt. De pijn zal hierdoor afnemen.

Wat kunt U zelf doen?
Belangrijk is om te ontdekken welke activiteit en/of houding precies de pijn veroorzaakt. En het is van belang om na te gaan welke klachtenonderhoudende factoren een rol spelen, bijvoorbeeld stress, werkhouding etc. Door aanpassingen van deze patronen en eventuele (rek-)oefeningen treedt er veelal verbetering op. Vaak is het raadzaam om de triggerpoints een aantal keren per dag te masseren. Dit kunt u in de meeste gevallen gewoon zelf. Tijdens de behandeling kan ik u de handgrepen hiervoor aanleren.